Raku

Raku om Raku längre ner på sidan...

Raku är en gammal japansk teknik. Godset bränns i vedeldad ugn utomhus (gasol kan också användas). Föremålen ställs in i ugnen med en tång efter det att ugnen värmts upp. Sedan eldar man på tills glasyren smält. Ugnsvärmen når mellan 900-1000 grader. När glasyren smält lyfter man ut föremålet med tången. För att få olika effekter efterbehandlas godset, jag använder mest sågspån. Föremålet placeras direkt från ugnen i en behållare med sågspån. Sågspån strös sedan över och ett lock läggs på. Eftersom godset är hett brinner/glöder sågspånen och syret i kärlet förbränns. En reducerad atmosfär uppstår då. Efter 20-30 minuter plockar man ur föremålet och låter det svalna eller kyler det i vatten. Slutligen måste föremålet rengöras, detta tycker jag är det roligaste momentet. Allt är sotigt och svart innan man putsat av rakuobjektet med vatten och scotch-brite. Inte förrän nu ser man hur resultatet blev.

 

Vid en reduktion blir järnet i leran svart och glasyrens ämnen reagerar på olika sätt. Koppar i glasyren ger kopparlyster (i oxiderande atmosfär färgar koppar grön-turkosa toner, jämför koppartak som ärgat/oxiderat). När leran blir svart framträder krackeleringarna i glasyren tydligt. Krackeleringarna beror på att krympningskoofficienten i lera och glasyr är olika.

 

"Naked raku" är ett annat begrepp. Då läggs ett lager under glasyren med ett ämne som inte smälter under bränningen. När hela förloppet är klart, skalar man av glasyren och putsar föremålet rent.

 

En annan teknik kallar jag för koppar-flash. Föremålet penslas med en koppar-lösning. Bränns i ugnen och placeras sedan på sågspån. Man skvätter sedan sågspån mot godset, sågspånet flammar upp. När lågorna slickar godset uppstår fantastiska färgskiftningar. Dessa kan liknas med norrsken eller de skiftningar som uppstår när bensin flyter ut på vatten.

 

 

Copyright Krukpia © All Rights Reserved